Cecilio Domínguez hårda kritik mot Independiente: ”Alla ställen är bättre än där”

Cecilio Domínguez gick skilda vägar med Independiente i somras under kontroversiella omständigheter. Nu berättar mittfältaren om varför han valde att lämna den argentinska storklubben.

Independientes relation med Domínguez kraschlandade ordentligt under våren och sommaren. Efter månader av ekonomiska meningsskiljaktighet, där Domínguez och dom övriga spelarna i laget inte fick betalt av klubben, valde man tillslut att gå skilda vägar. Mittfältaren blev klar för nystartade Austin FC i MLS och lånades sedan omgående ut till paraguayanska Guaraní. Nu talar Domínguez ut om tiden i Independiente.

”Efter derbyt mot Racing Club i våras var det ingen spelare som ville gå ut bland folk på stan. Man ville inte springa på någon supporter för alla förolämpade oss efter den insatsen. Vi skämdes något enorm. Dom (Racing Club reds. anm) spelade en fantastisk match och vi gjorde ingenting. Från denna match och framåt gick allting utför”.

Derbyt, som Domínguez syftar på, spelades i februari. Independiente förlorade trots att man spelade med två man mer. Marcelo Díaz gav hemmalaget ledning och sedan kunde inte Independiente, trots det numerära övertaget, hämta upp underläget.

”Vilken plats som helst är bättre att vara på än i Independiente. Förutom supportrarna, som hade all rätt att ha åsikter, bua osv mot oss, var ledningen en katastrof från det att jag kom till klubben. Jag hade aldrig något samtal med dessa ledare, dom var aldrig bland oss spelare och höll aldrig sitt ord kring någonting. Dom uppfyllde inte en enda sak”.

Domínguez menar på att ledningen i Independiente inte höll en enda överenskommelse som man kommit överens om. Man betalde t.ex. inte spelarnas löner pga. det kritiska ekonomiska läge som klubben fortfarande befinner sig i.

Avslutningsvis slår mittfältaren fast att han gärna skulle spela i Boca Juniors ifall möjligheten dök upp i framtiden – en klubb som han ryktades till under sommaren innan allt blev klart med Austin och sedermera Guaraní.

”Jag hade älskat att spela där. När jag lirade för Cerro Porteño och spelade mot dom (Boca reds. anm) i Copa Libertadores dök mitt namn upp varje år. Boca, med all respekt till Independientes supportrar, är en storklubb som vem som helst skulle vilja spela för. Román (Riquelme) har inte hört av sig personligen, men förhoppningsvis gör han det i framtiden. Just nu vet jag inte hur det skulle bli eftersom jag har skrivit på för en annan klubb. Men om det skulle dyka upp ett ögonblick i framtiden, att han ringde mig – då skulle jag inte tveka”.